MORMOR ÄR HÄR

Efter att ha stått och hoppat utanför dörrarna på ankomst i 1h så kom hon ut. Lilla mormor!
Så himla roligt att hon äntligen är här. Nu hade det ju varit kul om vädret hade varit bra också....men det är verkligen SKIT! Så himla besviken!!! Det ska vara mulet/regn/20 grader i 1 vecka! Nej nej nej.... Jag hoppas att det ändrar sig....

LIVE FLIGHT TRACKING

Jag hittade precis en funktion på Perth international airport, där man kan följa alla inkommande flyg live!
Där har vi mormors flyg! Försenat är det också. Men nu kan jag följa henne precis. Åh det är så pirrigt och roligt att hon snart är här!

BBQ WEDNESDAY & CRAZY HOT WEEKEND

Har varit dålig på att uppdatera bloggen, men här kommer lite bilder från den senaste veckan.
Förra ondagen hade vi bbq hemma hos G's mamma.
Hittade min första dödliga spindel här i Ausrtalien. En redback spider under en av utemöblerna.
På torsdagen åkte vill till Ikea och åt köttbullar och potatismos till middag och prinsesstårta och mazarin till efterrätt. Handlade lite småplrylar också. Och LÖSGODIS såklart!!
Sen blev det helg och grisvarmt! 34 grader och jag tog mitt första dopp i havet. På söndagen blev det 34 grader alá Florida med lite småregn och kvavt.
VI firade vår 2års dag med champagne och italiensk middag.

BESTÄLLNING

Slänge precis iväg en beställning på Swedishgoodies, köpte det ni ser på bilden. Jag längtar verkligen efter messmöret!!! GOTT.
Har massa bilder på min mobil att bjuda på senare idag. Men nu ska jag äta frukost, sedan ska vi mta Cody så vår hund Sid kan leka med hans nya hund Railey. SEN lir det stranden och steka. 34 grader idag också. Känns som 40 på stranden, så jag badade för första gången igår!

TORKA ALDRIG TÅRAR UTAN HANDSKAR

Nu har jag sett alla 3 delar av 'Torka aldrig tårar utan handskar' av Jonas Gardell. Det finns så mycket tankar och känslor efteråt. 3 timmar fyllda av kärlek, hat, smärta, tårar och lycka. Jag fick ont i magen och hjärtat och ville mest gråta. Tror att det är bland det bästa som har skapats i svensk filmhistoria. Välskrivet och välgjort. Vad som egentligen hände på 80-talet när AIDS kom till Sverige. Hur det döljdes i tidningar och folk ljög om att deras barn dog i cancer.
Har ni inte sett den så gå inte på svtplay och SEN DEN!

WORKIE

Har suttit och klurat på ett cover letter för ett jobb jag verkligen vill ha. Tur att jag har G som har sett många olika resumes och cover letters, han vet alla do and don'ts gällande det. Imorgon ska jag faktiskt på intervju gällande ett annat extrajobb i en klädbutik. Vi får se hur det går, skulle vara kul om jag kunde ha båda jobben eftersom de är helt olika.
Hello cashflow!

Ska fixa lite här hemma nu innan det bär av på middag hemma hos G's mamma.

SALMON PIZZA

Laxpizza av mästerkocken herself!
Nej det var inte speciellt avancerat. Slängde mest ihop det vi hade hemma. Libanesiskt bröd som grund, creme cheese, lax, avokado, spenat, dill, lök och vitlök.
Gott blev det och uppskattades av herrn i huset.
Just nu längtar jag efter lördag och söndag, då ska det bli 34 grader. Men mest längtar jag tills nästa tisdag för då är mormor här! ÅH VAD ROLIGT DET SKA BLI! Finns så mycket att se och visa. Freo och alla gamla byggnader och caféer, alla stränder, Perth CBD, Kings Park, djurparken med kängurus och koalor, en sväng down south, SYDNEY, operahuset, Bondi, Manly, äta australiensk paj och så vidare!
Längtar såååååååååååååååååååå!!!

SUNDAY FUNDAY

Igår var det 30 grader så det blev en sväng till stranden. Senare på dagen åkte jag till Val där även Hanna, Marie och Karen var. Vi åkte till Freo och köpte glass/milkshakes på Baskin&Robbins och gick längst boardwalken i hamnen. Sen fick vi för oss att ha en liten Sunday sesh, så vi köpte vin och åkte till Cottesloe beach. Sen gick vi upp till OBH och det var packat med folk. Dansade lite och var sedan hemma strax efter 22.

BEACH DAY

Idag var det 27 grader varmt och vi hängde på stranden ett par timmar. G tog en springtur och jag solade. Satte mig upp för att dricka vatten och fick syn på 5 fenor sticka upp och ner i vattnet, och där var det 5 delfiner!
G tar ett dopp för att kyla ner sig efter sin springtur.
Bikinitoppen har jag virkat själv.

ZAPATA'S MEXICAN

Igår hade vi date night och åkte in till Freo för att äta mexicanskt på Zapata's. Jag provade Sangria för första gången, väldigt gott! Startade med nachos och VÄRLDENS godasate ostsås sen blev det mer nachos med kyckling och avokado mm. och tortillas med chili con carne.
Efteråt gick vi ner för café/restaurang-stripen och köpte glass på 'Dolce vito gelato'. Vi delade på 4 kulor med smaker av: cookies & cream, strawberry cheesecake, choclate, chocomint.

Woolworths vs. Marabou

Gick en lång promenad i solen och sen har jag städat här hemma. Gick förbi mataffären Woolworths på vägen hem och köpte mjölk och kände att jag var värd choklad. Har provat Coles homebrand mjölkchoklad förut och den var svingod! Och Woolworths har också lyckats, endas $2 och smakar precis som Marabou Schweizernöt!
nom nom.

SVEN'S VIKING PIZZA

Jag kom aldrig utanför dörren idag. Hade så ont i magen så jag bestämde mig för att skriva ett nytt CV och cover letter. Det slutade med att jag sökt 5 jobb och ska fortsätta imorgon. Jag bokade även hotell i Sydney, bästa läget. Mitt i smeten, 2km från Operahuset! Bra pris var det också.
Bäst av allt var att jag precis hittade 'SVEN'S VIKING PIZZA' i Bondi junction. ALLTSÅ JAG DÖR!!! DE HAR KEBABPIZZA MED SVENSK KEBABSÅS! Jag ska äta tills jag spricker! Sen kan vi bara promenera från vårat hotell till 'Café Svensson' och dricka kaffe och äta kanelbullar (och köpa godis). IHIHIHIHIH vad jag längtar!

FRENCH PRESS

Vaknade av smärta i rygg och mage och att PSY framförde 'Gagnam Style' på nyhetsmorgon, hej och god morgon.
Nu sitter jag och prova vår nya 'french press', ekelt och gott kaffe snabbt. Köpte den på mid-season sale på Myer igår. Tänkte att den passar bra nu när mormor kommer hit, så hon kan göra kaffe när hon vill (om vi inte är hemma) och inte behöver hålla på med espressomaskinen. Ska ge mig ut i det fian vädret strax!

2:09

SATURDAY

Började lördagen med en sväng till fisk- och akvariumbutiken Vebas. Vi vill skaffa ett större akvarium och massa nya fiskar! Jag blev helt hispig när jag fick syn på alla häfiga fiskar och andra djur som man kan ha i ett akvarium. Dessutom så kan man köpa riktiga koraller att ha i sitt akvarium, så coolt! Jag vill köpa 2 hajfiskar, 1 eller 2 'Hitta Nemo'-fiskar, 1 'Doris'-fisk och lite andra småfiskar.
Alla koraller i deras egna akvarium är äkta och levande (irriterande med reflektionerna i glaset):
Kolla på den där neongröna korallen!
Efter det åkte vi till olika djuraffärer och kollade på hundvalpar, små kycklingar, kaniner och fåglar. Riktigt lördagsnöje.
Sen åkte vi hem coh fixade gästsängen. Nu är den redo för alla som vill hälsa på!

GREAT BARRIER REEF

Har pratat med mamma idag, saknar henne♥ Tur att mormor kommer hit snart!
Den här veckan har jag fått mitt tillstånd att börja jobba och nästan varit med i en bilolycka. Men nu är det helg och imorgon ska vi på en förlovningsfest runt hörnet. Det blev kycklingtacos till middag och jag blev helt fastklistrad framför ett avsnitt om det stora barriärrevet på TVn. Jag älskar allt liv under vattnet! Fick verkligen ett sånt lyckorus av att se den där valen down south och nu är jag helt faschinerad av allt djurliv under ytan. Jag börjar t.o.m fundera på att prova på dykning och kanske ta dykarcertifikat? Hade ju varit häftigt att kunna dyka med mamma när hon kommer nästa år.

LEIGHTON BEACH

27 grader och strålande sol. Låg på stranden ett par timmar och tittade på surfskolorna som höll i gång. Gött.
Imorgon ska det bli 32 grader hörde jag!

IF YOU DON'T REMEMBER, IT DIDN'T HAPPEN

I lördags sålde vi dubbelsängen i gästrummet, gick en promenad längst stranden, köpte målarfärg och målade ramen till enkelsängen som ska vara i gästrummet. På kvällen bestämde vi oss för att gå hem till Val där det var lite folk och vi började blanda våra egna drinkar i hennes mixer. En sväng in till Freo och lite för många gratis-drinkar innan vi stupade i säng vid 03. Vaknade och mådde prima och full av energi konstigt nog. Beställde hem pizza och somnade en stund till i soffan innan vi åkte iväg för att måla ett lager till på sängen. Idag har jag storstädat. Spillde ut en kopp kaffe på heltäckningmattan och det är ju så himla bökigt att städa upp! Nej tacka vet jag trägolv eller plastmattor.
Nu sitter jag och virkar på en mössa till mig själv och har tittat på 'Soul Surfer', imrgon ska jag steka på stranden om det inte blåser för mycket. Det ska bli 27 grader, gött.
Den bikini måste bli min. Alana Blanchard har designat den för Rip Curl. SNYGG!

TGIF

Gick en power walk efter Swan River och sprang lite i den här jobbiga trappan. Hade fin utsikt i alla fall. Mötte upp Val för en iskaffe an paratade om något otroligt tråkigt. Hon kanske måste åka hem till USA ett bra tag...redan på tisdag. Jag kommer börja gråta om hon måste åka hem (bara för att immigration krånglar med henne). Jag hoppas att det löser sig, men det vet vi inte förens på tisdag.
Här hemma så har jag städat ugnen och tvättat, riktigt housewife. Hoppas på en liten promenad på stranden när herrn kommer hem.

KANELBULLENS DAG

Eftersom alla har tjatat om kanelbullar idag så gav jag mig in på att försöka göra dem igen, och lyckas den här gången.
Det blev helt fantastiskt bra och gott faktiskt! Även om jag inte gillar att baka med torrjäst så lyckades jag få till ett par bullar. Mitt i allt lagade jag middag och det knackade på dörren. Jag har lagt ut en säng på försäljning och en sängram och några hade ringt på sängramen och de var här för att hämta den. Känns så skönt att en sak är borta! Börjar få lite ordning nu.
Nu ska jag fortsätta äta mina nybakta bullar och titta på 'Beauty and hte geek'

LILLGAMMAL

Man skulle kunna tro att jag är en 60+:are. Hängde på Spotlight med gamlingarna idag och skaffade mig lite nytt garn för $2 styck. Virka är verkligen SÅ kul! Har massa idéer. Flängde med bussen hit och dit, ringde immigration angående en fråga och skickade in lite papper till min agent.
Nu ska jag borsta tänderna och lägga mig i sängen och kolla på 'Svenska Hollywoodfruar'!

MY PLACE IN THE KITCHEN

Jäklar vad jag kan laga mat om jag vill! Jag stoppade kycklingen med min hemmagjorda avokadoröra, lindat med bacon och toppat med kryddor och ost. Till det blev det en mix av olika grönsaker. GOTT!
Var ju tvungen att pigga till G efter hans besök hos doktorn som nu tycker att handen ska opereras i alla fall, eftersom benet har flyttat sig... SÅ himla mycket krångel va fan! Sen fick han parkeringsböter fast han hade biljett...? Vilket betyder mer krångel att fixa det.

BACK IN TOWN

Nu är vi hemma igen efter en långhelg i Bunker Bay! Ville inte åka hem. JAG ÄLSKAR stället och Dunsborough och Yallingup. Kan verkligen tänka mig att bo där nere under sommaren någon gång och jobba på något litet café. Vårat hotell var superfint och frukostbuffen var grym! Vädret var på vår sida också. Jag såg ett par stora ödlor och mer döda kängurus än levande (förutom den som hoppade fram från buskarna framför bilen och iväg). Vi stannade på HAPPS vingård och köpte 7 flaskor vin, jag köpte polkagrisar på Candy Cow och till lunch hade jag en riktig australiensk paj för första gången. Det bästa av allt var att jag såg en VAL idag när vi var på stranden! SÅ COOLT. Jag har alltid velat se en val och den var så nära stranden. Vi höll på att filma med min kamer och fjanta oss och så säger G 'ser du valen?' så jag har det på film. Ska sätta ihop alla filmsnuttarna och lägga upp det här.
Vårt 'studio' hade ett kök så vi kunde laga vår egna mat om vi ville.
Såklart började jag på den sidan med gosaker. Tror jag var upp 4 gånger och plockade flingor/ägg/bagel med lax/muffin/munk osv.
Lördagen bjöd på lite mulet väder och det var fotbollsfinal på tv som gällde.
Efter fotbollen tog vi en sväng med bilen till olika utkiksplatser.
Söndagen bjöd på finväder och vi hängde på stranden, mötte upp Cody och Zoe för lunch och åkte och kikade på utsikten igen.
Vingård efter vingård.
På de här småvägarna med mötande trafik får man köra 110km/h! Helt galet.
POLKAGRISAR!
Här har ni den, den typiska australienska pajen! Man kan välja mellan olika innehåll, jag valde steak, cheese and bacon paj: SVINGOTT! Jag förstår inte varför jag inte provat deras pajer förut.

Det var vår tripp down south!