Respekten försvann för längesen

Det här kan bli ett långt inlägg. Bestämde mig förut att inte skriva om det, med riskt för att få massa kritik från er där hemma i Sverige. Men eftersom ni inte vet någonting om 'hur det fungerar' här ner (om ni inte bott här tidigare) så tänker jag skriva av mig i alla fall.

Det handlar om aboriginerna. Folket vars historia jag fascinerades av och som jag hade respekt för. Därför blev jag så chockad när jag först kom till Australien, jag kunde inte förstå hur australiensarna kunde vara så rasistiska mot dem. De kallar dem för 'smutsigt folk' och 'äckliga'. 'Men aboriginerna var ju här först? det var ju ni som klampade in och tog deras land. Hur kan ni vara så elaka mot dem?' tänkte jag då. 'Du lär märka varför vi inte omgås med dem' fick jag som svar.

Och nog har jag lärt mig. Jag har haft två enligt mig fruktansvärda incidenter med dem. Men det började sakta med att jag såg deras gäng lite överallt i stan, de sitter i parker och dricker sprit mitt på dagen och är högljudda. Oftast har den knappt några tänder och de få som är kvar står åt alla håll. Alla som jag gått förbi har luktat sprit eller svett eller både och, jag tycker det kan vara väldigt stötande för oss andra vilket gör att man håller sig undan.

En dag satt det ett gäng 14-åringa aboriginer utanför en galleria där jag skulle gå in och en av den ropade helt obekymrat:'har du $2 på dig eller?'. Jag tänker:'Ja, men nej varför skulle jag ge det till dig?'. Jag svara:'Nej' och går vidare. Flera gånger efter det kunde det kommit fram aboriginer i alla åldrar och frågat efter pengar.

En lördagkväll skulle jag åka in till Freo för att möta min pojkvän på en klubb där hans vänner hade spelning. Jag klev ur taxin mitt i smeten där nattklubbar och restauranger ligger, tar upp telefonen och ringer till G. Under tiden så hör jag någon ropar och vinkar på andra sidan vägen, 3 aboriginer. G svarar och jag frågar på vilket gata klubben ligger. En av den manliga aboriginerna har nu gått över vägen, han håller fram handen, försöker prata med mig, jag håller telefonen mot ena örat och handen över det andra för att höra var G säger, blir irriterad över att den här mannen inte fattar att jag inte vill ha med han att göra. Jag börjar gå, ihopp om att gå ifrån honom, då går han efter och börjar skrika 'JÄVLA FITTA! DIN HORA! VEM FAN TROR DU ATT DU ÄR! HOOOORA HÖR DU DET!'. Jag blir så himla chockad och arg men fortsätter gå, då han slutat följa efter mig. Jag hittar klubben och G. Samtidigt som jag var så arg så började jag bli rädd för aboriginer.

Den andra incidenten hände för någon vecka sedan. Jag hade varit inne i stan med Jonna och haft en jättebra dag. Jag tog tåget ut till Freo för att ta bussen därifrån. Klockan var runt 16 och det var fullt med folk överallt. Jag lyssnade på musik och när jag kommer till Target så får jag syn på en aborigin som står och tigger pengar, jag suckar och tänker:'oh nej!'. Han sträcker fram handen och försöker säga något, men eftersom jag lyssnar på musik så hör jag inte vad han säger. Helt plötsligt, helt oberedd får jag en hård smäll i axel framifrån. Han slår mig så hårt att jag nästan ramlar bakåt. Jag blir så chockad att allt bara snurrar i huvudet. Jag drar ur hörlurarna och känner hur jag börjar skaka av både ilska och rädsla. Jag stirrar honom i ögonen och går därifrån. Där försvann ALL respekt jag hade för dem. Jag vill bara gå tillbaka och skrika alla fula ord jag kan och slå honom allt jag kan. Hur i helvete kunde han röra mig!? Vem fan tror han att han är!? Vad är det för fel på dem!? Åt helvet med dem allihop! Tårarna bara sprutade medans jag försökte att lugna ner mig själv, jag var så arg.

På tv går det dokumentärer om hur orättvist behandlade DE blir, att vi inte har respekt för DEM och bla bla bla. Ja, men det är ju inte så jävla konstigt när de själva inte kan bete sig och leva i ett samhälle!? Det kommer inte bli bättre för dem av att de går runt och kallar tjejer för 'jävla fitta' och 'hora', eller att slå någon!?

Nu vill jag inte att ni kommenterar 'men du kan ju inte dra alla över en kant!'. För jag har fått nog, jag har sett nog och de har fått sina chanser. Det är lite synd att man alltid måste lära sig saker i livet den hårda vägen. Men det ger en skinn på näsan också. Jag är inte den som bryter ihop, det är klart man blir chockad när något händer men jag är den som blir så arg så att ilskan får mig att gråta. Det finns inget som kan trycka ner mig, jag är för bra för det.

Så nu har jag lätt på mitt hjärta, nu ska jag fortsätta titta på min tjejfilm och äta vattenmelon.
Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Emma - mogen och rutten

Hade det funnits en aborgine som hade tänder och som inte luktade sprit så hade du inte lagt märke till denne eftersom du inte tittar efter sånt. Ja, du förväntade dig att någon skulle skriva "du drar alla över en kam" men du säger det ju faktiskt själv. Och ursäktar dig med att du fått nog, men hur tror du det kommer sig att folk beter sig sådär? Troligtvis så får de jävligt taskigt bemötande de också. Och jag tror knappast att de alla är sådär. Och är dem det, då borde ni alla andra se till er själva och fråga er hur det kommer sig att era medmänniskor tappat fotfästet helt.

2011-03-19 @ 13:05:57
URL: http://emmavestergaard.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0