Massa sprutor.

Februari och mars kommer bestå av olika sprutor som ska tas inför resan till Bali, jag är redan nervös, det knyter sig i magen, jag kommer gråta som en liten unge, jag hatar sprutor mest i hela världen!

Ska bland annat ta sprutan mot svininfluensan så jag äntligen har tagit den. Sen blir det Hepatit A & B.
Sen har vi lite andra spännande sprutor som troligtvis ska tas:

Malariaprofylax (smittar via myggor): för att skydda mig mot malaria

Vaccin mot Tyfoidfeber (smittas via mat och vatten):
"Tyfoidfebern är en svår sjukdom som i regel kräver sjukhusvård."

"Huvudvärk, hosta och muskelvärk är vanliga begynnelsesymtom. Utan behandling är dödligheten ganska hög och patienten kan avlida av t.ex. blödning, tarmbristning med bukhinneinflammation m.m."

Japansk encefalit (smittas via myggor): 
"Detta är en virusorsakad hjärninflammation som finns i Sydostasien"

"I svåra fall kan patienten bli omtöcknad/medvetslös, ibland ses även kramper och förlamningar. Dödligheten är hög, och flera överlevande patienter blir aldrig helt återställda."


Känns som att jag bör ta alla sprutor, men ska höra med vårdcentralen här i Norge vad det tycker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0